Spring naar content

Christelijk Lyceum Veenendaal

Vervolg tekst

 

Circulaire, toekomstgerichte architectuur
De campus van de middelbare school het Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV) bestaat uit vijf gebouwen. De drie oudste gebouwen – het theoriehuis, het praktijkhuis en de aula – waren technisch en functioneel verouderd en qua indeling, energieverbruik en binnenklimaat aan vervanging toe. NOAHH heeft gekozen voor een deel van het bestaande gebouw uit 1968 te hergebruiken en circulair te integreren in een nieuw, duurzaam schoolgebouw. De nieuwbouw wordt gevormd door een drie-laags volume met een atrium en wordt geflankeerd door de twee gerenoveerde bestaande gebouwen. Met de zorgvuldige positionering ten opzichte van waardevol groen en historische bomen wordt de identiteit van de campus en de aansluiting op de Kerkewijk versterkt. Het resultaat is een fraai voorbeeld van toekomstgerichte architectuur die zich vormt naar haar omgeving, mét respect voor het verleden.

Sociaal hart van het gebouw
Het bestaande gebouw is letterlijk en figuurlijk opengewerkt, waardoor er tussen de bestaande flanken een atrium is ontstaan met veel daglicht dat binnen valt middels de ooit veel in Veenendaal voorkomende industriële sheddaken. Een belangrijk element in het interieurontwerp was om een juiste invulling te geven aan het atrium – zowel functioneel als beeldend.

Het karakteristieke atrium is ontworpen als sociaal hart waar de dynamiek van het onderwijs tot uiting kan komen, en zorgt er tevens voor veel efficiëntere en flexibelere indeling. Zo biedt het verschillende leer- en werkplekken en zijn ook de trappen multifunctioneel inzetbaar ten behoeve van voorstellingen, ouderavonden, bijeenkomsten, informele leerplekken of als verlengstuk van de aula. Het atrium is dé plek waar leerlingen geïnspireerd worden: het is de plek waar de verschillende leergebieden, zoals bijvoorbeeld de praktijkruimten van Kunst & Cultuur en Science, een duidelijk eigen identiteit krijgen. Boven de trap zweven deze lokalen als houten hyttes met grote etalages waarin leerlingen hun werk kunnen tentoonstellen.

NOAHH en Ex Interiors hebben onderzoek gedaan naar hoe de multifunctionele trap meer kan zijn dan alleen een functionele verbinder. Dit resulteerde in een fraaie, beeldbepalende sculpturale beweging die ook de mogelijkheid gaf om de open gangen en leerpleinen met elkaar te vervlechten. Hierbij is bewust gekozen voor de opvallende kleur petrol als fraaie aanvulling op de houten look in het atrium. De trap is uitgevoerd in rubber, en meandert over de leerpleinen van de begane grond tot en met de tweede verdieping. Voor de overige vloeren is het linoleum vervangen door een minimalistische troffelvloer.

Oog voor detail
De ruimtes tussen de bestaande kolommen in het atrium zijn benut als plekken voor kasten, banken, postvakken en aanlandplekken. Door te kiezen voor een modulaire opzet en natuurlijk hout worden de elementen op natuurlijke wijze ingepast in het interieur. Het grote aantal stalen lockers onder de trap zijn gecoat in dezelfde kleur als het multifunctionele leerlandschap, waardoor ze naadloos worden opgenomen in het volume van de trap.

Voor het interieur van de lokalen is gekozen voor een uniforme look qua meubilair. De wanden hebben een lichte warm grijze tint gekregen en is er een accentkleur toegepast als aanvulling op de petrolkleurige trap. Le Corbusier was hierin een grote inspiratiebron, waarbij gekeken is hoe grote kleurvlakken werken in een verder rustig kleurenpalet vanuit zowel beleving van het gebouw alsmede de identiteit van de school.

Bij de keuze voor het los meubilair is samen met de gebruikers gezocht naar een balans tussen functie, comfort, onderhoud en de individuele wensen van de leraren en leerlingen. Naast deze eisen moest het meubilair ook passen in de karakteristieke omgeving en de leraren en leerlingen faciliteren, zodat ze in hun nieuwe omgeving zich prettig en veilig kunnen voelen. Een verbindende omgeving waar ze gezien worden, samen kunnen komen bij de projecttafels, presentaties kunnen geven op de trap, kunnen ontspannen, maar ook in een treincoupé kunnen kruipen om te studeren voor een volgende toets. De school heeft weer een nieuwe ziel gekregen.