‘Wij namen De Nationale Ombudsman mee in ‘omdenken’ door aan te tonen dat de hoogwaardige wanden uit het huidige interieur niet meer gelijkwaardig zouden kunnen terug komen in relatie tot het gestelde budget.‘
In 2017 heeft De Nationale ombudsman de wens uitgesproken om 2 bestaande kantoren samen te voegen en een moderne, flexibele en toekomstbestendige werkomgeving voor alle medewerkers te creëren. Om dit te realiseren en tevens de communicatie en efficiëntie in het werkproces te bevorderen, diende het totale inbouwpakket te worden herzien. Circulariteit en duurzaamheid vormden een belangrijk vraagstuk, waarin De Nationale ombudsman op zoek was naar de juiste antwoorden om onderbouwd keuzes te kunnen maken.
Opdrachtgever | Rijksvastgoedbedrijf |
Locatie | Den Haag |
Opleverdatum | 2017 |
Oppervlakte | 4.600 m2 |
Aard | Herinrichting |
Functie | Kantoren |
Fasen | Directie, VO, DO, TO, UI |
I.s.m. | Funckey, BBN, IBL, LBP Sight, VDNDP, Vijverborgh, Pieters Bouwtechniek |
Fotografie | Alexander van Berge |
Circulariteit
Circulair ontwerp
Voor de ombudsman hebben we de ‘patch-work’ methodiek gehanteerd: het aan elkaar zetten en verbinden van verschillende (oude en nieuwe) materialen tot één samenhangend geheel. Met het bepalen van de nieuwe indeling is er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van het bestaande. Waar mogelijk zijn wanden blijven staan en deels verwijderde wanden zijn zichtbaar aangeheeld met nieuwe wanden. De ‘littekens’ die de gebleven plafondkoven achter lieten zijn zichtbaar gehouden en geaccentueerd met een bronskleurige afwerking.
Naast hergebruik zijn ook nieuwe materialen toegepast. Deze zijn zoveel mogelijk circulair getoetst, op herkomst en bewerkingen van materialen, de emissies en de invloed op het binnenklimaat. Voor het los meubilair hebben we zowel nieuw als bestaand meubilair gekozen.