Nedap Retail Groenlo
Vervolg tekst
Deze sfeer is direct voelbaar bij het betreden van de afdeling. Op een groot open ontmoetingsplein worden klanten verwelkomd bij de entreebar, zijn er aanlandplekken en overlegplekken voor medewerkers gecreëerd, is er een conceptstore waar de laatste technologische trends worden getoond en is er een glimp op te vangen van de achtergelegen vergaderboxen, werkplekken en scrumplekken. Verder op de afdeling is een tweede ontmoetingsplein met bar ontworpen, waar ook de mogelijkheid is tot presenteren. Dit openbare gebied ademt ‘tech’, met een combinatie van materialen als metaal en beton. Ook is er voor gekozen om de installaties in het zicht te laten om de mate van ‘tech’ te versterken.
Door de werkgebieden aan de buitenste ring te plaatsen, de bestaande gevel door te breken en te voorzien van grote glazen puien is er natuurlijk daglicht op de werkplekken ontstaan. Dit wordt nog extra aangevuld door de toepassing van lichtkoepels in het dak, die tevens de groei van beplanting bevorderd. Tussen de werkgebieden zijn er gordijnen geplaatst ter verbetering van de akoestiek, maar geven tevens een warme sfeer.
De basis van het ontwerp was het creëren van een dorp of winkelstraat, met daarin huisjes of winkels met ieder een eigen identiteit: een ‘herenkamer’, ‘boardroom’, een kamer met een ‘walk on clouds’ tapijt tot een ‘urban jungle’. Door de hoogte van het bouwkundig plafond zijn de “daken” van enkele volumes toegankelijk gemaakt om deze ruimte niet verloren te laten gaan. Het vele groen op de boxen versterken de ‘human touch’.
Met dit zorgvuldige ontwerp is er een juiste balans gevonden tussen techniek en warmte – geheel in lijn met ‘Technology for Life’, het motto van Nedap. Het resultaat is een aangename omgeving die de medewerkers de ruimte geeft om zichzelf te mogen zijn, zich te ontplooien en waar samenwerken en het delen van kennis wordt bevorderd. Het ‘hybride werken’ en elkaar ontmoeten gaat in deze nieuwe omgeving perfect samen. Waar Nedap de technische kant vertegenwoordigde, deden wij dat voor de gevoelskant. Wij voelden direct de noodzaak om techniek te koppelen aan de menselijke maat. Als het alleen maar draait om techniek, was er een risico op een kil en steriel eindresultaat. Maar juist die versmelting van ‘tech’ en ‘human touch’ heeft iets heel bijzonders opgeleverd.”